| Hlavná stránka | Zoznam tém | Galéria | Vaše pripomienky a názory | Mapa webu | Kontakty |
  Prihlásenie

Powered by:
phpRS
Sekcia * Literárne prechádzky s Teréziou Vansovou
Vydané dňa 17. 09. 2007 (1076 prečítaní)

vylet_vansova - 5 Mestská knižnica A.H.Škultétyho v Tisovci s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR zorganizovala pre deti 5.-9.ročníkov Základnej školy Dr. Vladimíra Clementisa v Tisovci exkurziu po miestach pôsobenia našej spisovateľky Terézie Vansovej a to pri príležitosti 150. výročia narodenia a 65. výročia úmrtia tejto osobnosti. Naším spolucestovateľom a sprievodcom bol spisovateľ Peter Glocko. Navštívili sme Zvolenskú Slatinu – miesto jej narodenia i Banskú Bystricu – miesto jej posledného odpočinku.

Tu sú dojmy detí:

Mne osobne sa páčili knihy a časopisy, ktoré ostali po Terézii Vansovej. Mala veľmi zaujímavý život. Narodila sa vo Zvolenskej Slatine, vydala sa na Rimavskú Pílu, kde aj dlho žila. Dozvedela som sa tiež veľa zaujímavého aj o iných spisovateľoch.
Daniela Guzmová, 6. B

Moje dojmy z výletu „Po stopách T. Vansovej“ sú veľmi silné. Najviac sa mi páčilo vo Zvolenskej Slatine, v krásnom kostolíku. Dozvedel som sa aj mnoho nových informácií o Terézii Vansovej a som veľmi rád, že som sa tohto výletu mohol zúčastniť.
Ľuboš Slivka, 5. A

Páčil sa mi výlet. Vo Zvolenskej Slatine bolo veľmi pekne, videla som rukopis T. Vansovej, rôzne fotky a všeličo iné. Potom sme šli do kostola, v ktorom kázal jej otec. Niektorí z nás si zahrali aj na organe. V Banskej Bystrici nám rozprávali aj o iných spisovateľoch – Klára Jarunková, Ján Bodenek, Mikuláš Kováč – ktorí písali pre nás. Zastavili sme sa aj pri hrobe T. Vansovej. Tento výlet bol pre mňa veľmi poučný.
Bibiána Dianišková, 5. A

Vybrali sme sa po stopách Terézie Vansovej. Prvá bola vo Zvolenskej Slatine. V bývalej škole bolo malé múzeum, kde boli jej knihy, fotky, časopisy i osobné veci. Druhú stopu sme našli v Banskej Bystrici. Navštívili sme múzeum, kde nám teta lektorka rozprávala o T. Vansovej i o iných detských spisovateľoch. Výlet sme ukončili na cintoríne pri hrobe T. Vansovej, jej muža i chovanice.
Rebeka Magyarová, 5. A

13. septembra sme boli na náučnej ceste vo Zvolenskej Slatine, kde sa narodila významná spisovateľka Terézia Vansová. Navštívili sme bývalú školu, kde jej zriadili pamätnú izbu. Videli sme tam veľa zaujímavých exponátov z jej pozostalosti. Odtiaľ sme sa pobrali do Banskej Bystrice a navštívili sme Literárne a hudobné múzeum. Mali sme tu zaujímavú besedu o slovenských spisovateľoch pôsobiacich v Banskej Bystrici. Na záver sme sa presunuli na cintorín, kde sme na hrob T. Vansovej položili kvety. Mne sa tento výlet veľmi páčil, lebo som sa dozvedela veľa zaujímavých vecí.
Kristína Bysterská, 8. A

Vybrali sme sa na poznávací zájazd „Po stopách Terézie Vansovej“. Narodila sa vo Zvolenskej Slatine a tu bola aj naša prvá zastávka. V starej škole, do ktorej chodila, sa nachádza malé múzeum. Hneď vedľa sme navštívili aj kostol, kde bol jej otec farárom a tu bola Terézia pokrstená, aj sa tu vydávala. Dlho žila v Rimavskej Píle, ale my sme navštívili miesto jej posledného odpočinku – Banskú Bystricu, kde sme v múzeu mali výklad o slovenských spisovateľoch. Bolo to veľmi zaujímavé a veľa som si z toho zapamätal.
Filip Meško, 7. A

Vo Zvolenskej Slatine sme videli pamätnú izbu Terézie Vansovej, aj kostol, v ktorom bola pokrstená. Potom sme sa presunuli do Banskej Bystrice a navštívili sme Štátnu vedeckú knižnicu – Literárne a hudobné múzeum a tiež hrob T. Vansovej. Tento deň sa nám veľmi vydaril.
Zuzana Sabová, 5. A

Veľmi pekný bol príbeh o matke T. Vansovej, keď bola ešte malé dievčatko: Pomáhala svojmu otcovi predávať v trafike a raz zle vydala peniaze jednému sluhovi, ktorý slúžil pánovi vo vedľajšej dedine. Večer si na to spomenula a keď všetci doma spali, vybrala sa sama toho pána pohľadať a vrátiť mu peniaze, len aby nevyhodil toho sluhu z roboty. Išla v noci popri Hrone a bola aj búrka, ale ona len šla, lebo sa bála hlavne o toho sluhu, aby sa na neho pán nehneval. V noci zabúchla pánovi na bránu, a ten keď sa dozvedel, kvôli čomu prišla, ju odviezol na koči domov.
Radka Pindiaková, 5. B

Terézia Vansová je známa spisovateľka. Napísala aj hororovú knihu o chlapovi, ktorý vraždil v okolí Zvolena mladé ženy, aj svoju manželku. Keď ho pustili z väzenia, tak sa tu ešte túlal, odrezával dievčatám vrkoče a strašil ich.
Martin Figuli, 5. B

Terézia Vansová sa narodila aj so svojím bratom dvojčaťom 18.4.1857 vo Zvolenskej Slatine. Tu prežila detstvo, tu spoznala mnohých slovenských národovcov – Sládkovič, Škultéty, Francisci, Čajak, Dobšinský. Poslední dvaja boli postupne manželmi jej najstaršej sestry Adely. Vansová sa dožila vysokého veku 85 rokov a zomrela v B.Bystrici 10.10.1942 a tu je aj pochovaná.
Kristína Brnová, 5. B

13. septembra som sa zúčastnila exkurzie venujúcej sa životu a dielu spisovateľky Terézie Vansovej. So spisovateľom Petrom Glockom sme navštívili jej rodnú obec – Zvolenskú Slatinu a Banskú Bystricu, kde sme sa dozvedeli mnohé aj o iných spisovateľoch. Náučnú cestu sme ukončili pri hrobe T. Vansovej. Informácie, ktoré som získala sa budem snažiť použiť na hodinách literatúry.
Alexandra Štellmachová, 7. A

Môj dojem z výletu je výborný. Vyšlo nám počasie, kadečo nové som sa naučil. Zahral som si aj na organe v evanjelickom kostole vo Zvlenskej Slatine, kde bola pokrstená Terézia Vansová. Ďalej sme šli na cintorín v Banskej Bystrici, kde je pochovaných veľa známych ľudí a s nimi aj Vansová.
Jakub Kubinský, 7. A

Ráno sme sa vybrali na exkurziu „Po stopách Terézie Vansovej“. Najprv sme šli do Pamätnej izby vo Zvolenskej Slatine, potom sme prešli do Literárneho a hudobného múzea v Banskej Bystrici a na cintorín, kde je pochovaná. Náš výlet sa vydaril.
Ján Sabó, 7. A

Môj dojem z exkurzie vo Zvolenskej Slatine a v Banskej Bystrici s názvom „Po literárnych stopách T. Vansovej“ je celkom dobrý. Dozvedela som sa veľa nových poznatkov o Terézii Vansovej, ale aj o iných známych slovenských spisovateľoch. Najviac ma však asi zaujal kostol vo Zvolenskej Slatine, kde sa kedysi T. Vansová vydávala. Tento kostol bol síce malý, ale zato veľmi pekný.
Katarína Hoosová, 9.A

Na exkurzii „Po literárnych stopách T. Vansovej“ ma veľmi zaujalo rodisko spisovateľky vo Zvolenskej Slatine a kostol, v ktorom sa vydávala. Môj dojem z tejto exkurzie je veľmi dobrý, lebo sme sa dozvedeli niečo nové o jej zaujímavom živote.
Petra Horváthová, 9.A

Na exkurzii „Po literárnych stopách T. Vansovej“ som sa oboznámila so životom T. Vansovej a aj s dielami, ktoré napísala. Okrem toho som sa dozvedela veľa zaujímavostí aj o iných slovenských spisovateľoch. Najviac sa mi páčil ev. kostol vo Zvolenskej Slatine.
Lenka Kochanová, 9.A

Dnes sme išli po stopách T Vansovej. Prvá zastávka bola vo Zvolenskej Slatine, kde sme navštívili dom T. Vansovej. Vedľa domu stojí kostol, kde bol farárom otec T. Vansovej. Druhá zastávka bola v knižnici v Banskej Bystrici. Tu nám rozprávali o niektorých našich spisovateľoch. A navštívili sme aj cintorín, kde leží T. Vansová.
Tatiana Bencová, 5.A

Najviac ma z celodenného výletu oslovilo, keď som sa dozvedela, že synček T. Vasnovej opustil tento svet ako päťročný. A ešte mi padli do oka hračky, s ktorými sa hral jej synček. Páčila sa mi aj tabuľa s fotografiami, na ktorých sme videli, že bola veľmi pekná a mne pripadala aj veľmi sympatická a usmiata aj napriek jej krutému osudu. Z výletu mám veľa pekných spomienok a najkrajšie z kostola, v ktorom som si vyskúšala svadobný pochod k oltáru s hudbou . A tieto spomienky, ako sa poznám, si budem opakovať, lebo na takéto zážitky len tak nezabudnem.
Bibiána Kubaliaková, 9.A

13. septembra som sa zúčastnila exkurzie s názvom „Po literárnych stopách T. Vansovej“, ktorú usporiadala Mestská knižnica v Tisovci v spolupráci so základnou školou. Prvým bodom exkurzie sa stal malý pamätný domček vo Zvolenskej Slatine. Hneď vedľa sa nachádza ev. kostol , v ktorom T. Vansovú krstili a v ktorom sa aj vydávala. Naša cesta pokračovala do Banskej Bystrice. Navštívili sme Literárno-hudobné múzeum, z ktorého sme pokračovali na cintorín, v ktorom je pochovaná T. Vansová. Pani Kojnoková položila na hrob kyticu a všetci sme sa spoločne odfotili. Z celej tejto exkurzie som si odniesla krásne zážitky a nové poznatky.
Lucia Martiniaková, 9.A

Náš výlet „Po literárnych stopách T. Vansovej“ sa začal o 8.00, keď sme sa všetci stretli, vybrali sme sa do Zvolenskej Slatiny. Mohli sme vidieť mnoho kníh, fotiek a ďalších vecí T. Vansovej . Boli sme aj v kostole. Keď sme odišli do Banskej Bystrice, navštívili sme múzeum. Dozvedeli sme sa veľa o slovenských autoroch.
Ivana Kožiaková 7.B

Náš výlet „Po literárnych stopách T. Vansovej“ sa začal o 8.00. vydali sme sa do Zvolenskej Slatiny, kde sa sme si prezreli pamätnú izbu T. Vansovej a kostol, kde ju krstili. Odtiaľ sme sa presunuli do Banskej Bystrice na besedu s Petrom Glockom o T. Vansovej. Po besede sme sa presunuli na cintorín, kde je pochovaná. Plní zážitkov sme sa vracali domov.
Lenka Debnárová, 7.B

Moje pocity z včerajšieho výletu „Po literárnych stopách T. Vansovej“ sú veľmi pekné. Najviac sa mi páčilo vo Zvolenskej Slatine, kde som sa mohla dozvedieť o významnej slovenskej spisovateľke T. Vansovej. Nádherný bol taktiež malebný kostolík, v ktorom naši spolužiaci mali možnosť zahrať si na orgáne. Páčilo sa mi aj v Banskej Bystrici v Hudobnom a literárnom múzeu, kde som videla mnoho nádherných vecí. Som veľmi rada, že som sa mohla zúčastniť tohto výletu.
Ľuba Zelenáková, 8.A

Dňa 13. septembra sme boli na exkurzii vo Zvolenskej Slatine, rodisku známej spisovateľky T. Vansovej. Potom sme sa presunuli do Banskej Bystrice do literárneho a udobného múzea, kde sme sa dozvedeli niečo nové nielen o T. Vansovej, ale aj o iných známych spisovateľoch. Na exkurzii sa mi veľmi páčilo.
Jakub Košičiar, 7.B

T. Vansová písala recepty. Mala muža menom Ján Vansa, ktorý pôsobil ako farár v Rimavskej Píle. Mala aj syna, ktorý jej zomrel ako 5-ročný. Potom si adoptovala dcéru Oľgu Vranú, ktorá jej zároveň robila spoločnosť. Písala do časopisov. Vydávala Dennicu. Je pochovaná v Banskej Bystrici, kde leží s manželom a dcérou.
Dominika Raffayová, 5.B

Boli sme na výlete vo Zvolenskej Slatine a v Banskej Bystrici. Účelom nášho výletu bolo naučiť sa niečo nové o Terézii Vansovej. Vo Zvolenskej Slatine sem išli do školy, kde sa Vansová učila a do malého kostolíka, ktorý sa mi veľmi páčil. Odtiaľ sme sa autobusom presunuli do Banskej Bystrice, v ktorej sme navštívili múzeum. Tam sem sa dozvedeli nielen o T. Vansovej, ale aj o iných zaujímavých spisovateľoch. Potom sme sa presunuli do ev.cintorína s pani sprievodkyňou, kde je pochovaná T. Vansová. Veselí a plní nových poznatkov sme sa vracali domov.
Jakub Stejskal, 7.B

Fotogaléria k článku

( Zaradil: Peter Kubinský | Informační e-mailVytlačiť článok | Zdroj: Miroslava Kojnoková )