| Hlavná stránka | Zoznam tém | Galéria | Vaše pripomienky a názory | Mapa webu | Kontakty |
  Prihlásenie

Milan Slabej

Powered by:
phpRS
Sekcia * NÍZKE TATRY západ - bol to dobrý nápad !
Vydané dňa 19. 07. 2010 (877 prečítaní)

ntm - 13 1.deň: Brusno – Sopotnická dolina - Veľká Chochuľa - Ďurková - Útulňa pod Chabencom
Časový rozvrh: Brusno -Veľká Chochuľa 5h 10“ - Sedlo pod Skalkou 2h 10“ - Latiborská hoľa 1h 15“ - Zámostská hoľa sedlo 0h 45“ - Ďurková 1h 0“ - Útulňa pod Chabencom 0h 25“ Spolu: 10h 05“.
Prevýšenie: 1 348 m.
Náročnosť: Náročná a dlhá vysokohorská túra s veľkým prevýšením. Po namáhavom výstupe z Brusna na hrebeň Prašivej si profil udržiava nadobudnutú nadmorskú výšku, ktorá iba v jednom sedle klesá pod 1 500 m. Na trase nie sú vhodné podmienky na núdzový úkryt a chýbajú aj možnosti na doplnenie zásob. K tejto obnovenej turistickej útulni na južnej strane hlavného hrebeňa sa možno dostať len pešo. Nocľah je možný len vo vlastnom spacom vaku.
Základná trasa: Z autobusovej zastávky v Brusne sa vyberieme zeleno značkovanou trasou, vedúcou Sopotnickou dolinou. Po vyše päťhodinovom prechode dolinou a stúpaní na nízkotatranský hrebeň vystúpime na najvyšší bod na trase - na Veľkú Chochuľu (1 753 m), z ktorej mierne klesneme po trávnatom hrebeni (cez Košarisko a Skalku) do plytkého plošinového sedla pod Skalkou (1 476 m). Na tomto mieste odbočuje doľava žltá značka, po ktorej možno zísť do Liptovskej Lúžnej. My zostaneme na hrebeňovom chodníku, ktorý veľmi mierne stúpa na Veľkú hoľu (1 640 m), ktorej vrcholu sa vyhneme z pravej strany. Posledným namáhavejším výstupom je rozložitá Latiborská hoľa (1 643 m), na ktorú vedie strmý chodník. Po zostupe minieme rázcestie s modrou značkou a pokračujeme na Zámostskú hoľu (1 612 m). Zídeme do plytkého sedla, cez ktoré vedie žltá značka. Chôdzu po miernejšom úseku hrebeňa vystrieda strmší výstup na Ďurkovú (1 750 m). Za ňou nás čaká len zostup, najprv do sedla Ďurkovej (1 709 m) a potom po zelenej značke doprava k Útulni pod Chabencom (1 640 m), kde ukončíme náročný program prvého dňa prechodu.

V minulom roku neuskutočnený prechod časťou západného hrebeňa Nízkych Tatier sa dostal do nášho kalendára akcií opätovne a stal sa skutočnosťou v dňoch 5. - 6. júna 2010.
Na tak náročnú akciu bola aj účasť celkom uspokojivá. Zišlo sa nás tu napokon 10 členov a štyria nečlenovia, aj keď pôvodne mala byť účasť ešte početnejšia.
Vyrážame v prvú júnovú sobotu niečo pred ôsmou ráno z Brusna, kam sme sa dopravili autobusovým spojom. Po prechode dlhou Sopotnickou dolinou sa po piatich hodinách ocitáme konečne na hrebeni. Najvyšší bod na trase prvého dňa - Veľká Chochuľa (1753 m), nás víta nádhernými výhľadmi na obidve strany hrebeňa. Tak možno obdivovať napríklad neďaleké Donovaly s okolitými vrchmi, či už známy impozantný hrebeň Veľkej Fatry niektorými z nás zdolaný pred dvomi rokmi. Za sebou máme zasa vrchy a lesy s najkrajšími stromami Horehronia a trasou, ktorou sme sa sem dostali. Všetko to tu vo výškach pôsobí vždy veľmi príjemne pokojne a pokorne. Ani sa nám nechce ísť ďalej, ale zasa teší aspoň to, že už ďalšie kilometre absolvujeme hrebeňom a tak máme možnosť vychutnávať si nové ďaleké aj blízke panorámy počas celej ďalšej trasy. Cieľom prvého dňa je turistická útulňa pod Chabencom. Ubytovanie tu máme zabezpečené vopred, tak s miestami na spanie problém nemáme. Spí sa tu na matracoch rozložených po celom priestore podkrovia. Ak je turistov viac, čo bol aj prípad tejto noci, spí sa aj v spoločenskej miestnosti, na podlahe, či na laviciach a stoloch. Ale aj vo vstupnej chodbičke a aj vonku, pred chatou.

2.deň: Útulňa pod Chabencom - Chabenec - Chopok - Kosodrevina - Srdiečko
Časový rozvrh: Útulňa pod Chabencom - Chabenec 1h 20“ - Kotliská 0h 45“ - Poľana 0h 45“ - Dereše 1h 25“ - Chopok 0h 45“ - Kosodrevina 1h 30“ - Srdiečko 0h 30“ Spolu: 5h 15“
Prevýšenie: 380 m.
Náročnosť: Oproti prvému dňu menej náročná poldenná vysokohorská túra.
Základná trasa: Od Útulne pod Chabencom (1 640 m) sa krátkym výstupom po zelenej značke pohodlne dostaneme na rázcestie nad sedlom Ďurkovej. Čaká nás dlhé stúpanie na oblý vrchol Chabenca (1 955 m). Z tohto miesta budeme až do konca sledovať červené turistické značky. Z rozložitého Chabenca pokračujeme po ostrom hrebeni na Kotliská (1 936 m), z ktorých na juh vybieha najvyššia nízkotatranská bočná rázsocha Skalka. Krajina naokolo je čoraz bizarnejšia, hrebeň obmedzujú strmé svahy klesajúce do hlbokých ľadovcových dolín. Bralnatý reliéf je výrazný najmä na severnej strane, kde sa rozkladajú tienisté ľadovcové kotle. Z Kotlísk strmšie klesneme do Krížskeho sedla (1 774 m) a vystúpime na Poľanu (1 889 m). Za Poľanou sa dostaneme na najvyšší úsek hlavného hrebeňa nad záverom Demänovskej doliny. Z blízkeho sedla Poľana (1 837 m) možno po žltej značke pomerne rýchlo zostúpiť k Vrbickému plesu. My však miernym stúpaním pokračujeme na prvé vyše 2 000 m vysoké vrchy nachádzajúce sa na hlavnom nízkotatranskom hrebeni: Dereše (2 003 m) a Chopok (2 024 m). Vrchu Dereše sa chodník mierne vyhýba, odbočenie na vrchol nás však odmení nádherným výhľadom. V Kamennej chate pod Chopkom využijeme možnosť občerstvenia na trase. Najkrajší výhľad poskytuje vyšší (východný) vrchol Chopka vypínajúci sa nad chatou. Z Chopka nasleduje zostup po žltej značke Veľkým Príslopom cez Kosodrevinu a potom na Srdiečko, ktoré je cieľom druhého dňa.

V nedeľu ráno, po hygiene a raňajkách, vyrážame na záverečnú trasu dvojdňového prechodu.
Najskôr však musíme zdolať viac ako hodinový výstup na Chabenec. Potom už kilometre rýchlo ubiehajú, pretože počasie je podobné tomu zo včerajška, takže je sa na čo a kam pozerať. Postupne prechádzame Kotliská, Poľanu, Dereše, a hrebeňovú trasu končíme na Chopku. Máme celkom dobrú časovú rezervu. Niektorí si ju vypĺňajú ešte výstupom na vrchol Chopka, ale aj výbornou polievkou a pivom, či kofolou v Kamennej chate. Potom nás už čaká len strmý zostup na Srdiečko, odkiaľ máme o 15.30 hod. autobusový spoj k vlaku do Brezna.

D.Kojnok

FOTOGALÉRIA K ČLÁNKU

( Zaradil: Peter Kubinský | Informační e-mailVytlačiť článok | Zdroj: Dušan Kojnok )