Navigácia

Obsah

Výstup na Rakytov-Z turistických chodníkov KST TO KOS Rimavská dolina Tisovec

Typ: ostatné | Turistika
Každý deň v živote človeka je jedinečný a čímsi novým výnimočný. V sobotu 9. júla nás o druhej ráno prebúdza búrka. Počasie nezaujíma, že sa dnes chystáme na túru spoločne s turistami z hnušťanského klubu.

Príroda disponuje svojimi zákonmi, ktorým sa väčšinou my ľudia musíme prispôsobiť. Napriek všetkému je rozhodnuté. Riskneme to! Počasie nás všetkých neodradilo i keď to veru nevyzealo sľubne. Z pôvodne prihlásených 26 členov však bola naša tisovská zostava napokon len devätnásťčlenná.
Rakytov je najvyšším vrchom v liptovskej vetve hlavného hrebeňa Národného parku Veľká Fatra a zároveň je štvrtým najvyšším vrchom pohoria. Napriek pestrému geologickému zloženiu s prevahou vápencov vykazuje jeho reliéf krásny pyramídový tvar. Výhľad z Rakytova je pre centrálnu polohu vrcholu uprostred hrebeňov neobyčajne krásny a právom sa považuje za jeden z najkrajších výhľadov vo Veľkej Fatre.
Výstupovú trasu začíname v lokalite Teplej doliny, pri horárni Teplô. Asfaltovou cestou, lemovanou bukovým lesom, prichádzame k prielomu Teplého potoka, kde sa po obidvoch stranách cesty týčia mohutné vápencové skaly. Naľavo nás sprevádza prameň vody Teplého potoka a o niečo ďalej vpravo za stromami v skalnej stene sa ukrýva vchod do menšej jaskyne. Našim sprievodcom je zelená značka, ktorá nás postupne privádza k strmému svahu. Tým vystupujeme nahor. Po chvíli les vystrieda lúka s voľne sa pasúcimi kravičkami. Scenéria ako vystihnutá z pohľadnice. „Toto sa u nás už tak často nevidí. Veľká škoda!“, konštatuje Evka. Z tohto miesta sa pred nami otvára výhľad na Nízke Tatry a nielen to, už vidíme aj útulňu Limba s malým jazierkom plným nádherných výstavných pstruhov, ktorá je našou prvou oddychovou zastávkou. Po občerstvení nastáva čas pokračovať v túre. Ponad chatu stúpame po úzkej ceste lesom. Ten sa o chvíľu rozostúpi, aby sme sa ocitli na horskej lúke plnej rozmanitých lúčnych kvietkov. Všetko tu hýri širokou škálou farieb a chodník nás sprevádza strmým, trávnatým severovýchodným úbočím Rakytova. Prichádzame do Severného Rakytovského sedla. Z tohto miesta vidíme hrebeň Malej Fatry a Kľak. Za sebou zanechávame žltú značku a pokračujeme vľavo po zelenej. A tá nás už privádza rovno na vrchol Rakytova (1 567 m). Nachádzame tu vrcholový drevený kríž a umelo vysadenú kosodrevinu. Pohľad nám spočinie na východe. Rozprestiera sa pred nami panoramatický pohľad na Vysoké Tatry a naľavo vidieť hrebeň Západných Tatier. Severom sa tiahnu vŕšky Malej Fatry a Chočské vrchy a na západe turčiansky hrebeň Veľkej Fatry. Južným smerom vidíme Čierny kameň, Borišov, Ploskú a celý hlavný veľkofatranský hrebeň s najvyšším Ostredkom a Krížnou. Na juhovýchode zasa hrebeň Nízkych Tatier. Z vrcholu Rakytova zostupujeme do južného Rakytovského sedla (1 295 m), prechádzajúc skalnou bránou. Zo sedla len miernym stúpaním vchádzame do lesa, ktorý pokrýva masív Kračkova (1 398 m). Pri výstupe z lesa na lúku ako prvý vidíme naproti sa vypínajúci masív Čierneho kameňa (1 479 m). Za stáleho zostupu mieria naše kroky do sedla pod Čiernym kameňom. Pri zostupe z posledného dnešného sedla míňame salaš a prichádzame do obce Stredné Revúce.
Počasie sa nad nami predsa len zľutovalo a bol nám dopriaty slnečný deň s prekrásnymi výhľadmi. Opäť sa oplatilo odolať nočnej a rannej nepriazni počasia a aj napriek tomu vyraziť do prírody. Svedčia o tom aj fotografie z akcie.